„Împreună pentru Educație”, perspectivă și sustenabilitate pentru viitor
Educația are și a avut dintotdeauna roluri multiple pentru individ și pentru societate. Sub aspectul necesității luării în seamă a situației actuale, concluzia este clară. Educația face diferența! Fie că vorbim despre indicatori de performanță la nivel de țară sau de vibe-ul unei comunități, valorile educației schimbă perspectiva pe toate palierele.
Ce însemnă să fi un om educat? Ce însemnă educația astăzi? Se mai ține cont de învățătura și modelul de bună practică luat din popor? Vorbim despre educație doar în sensul furnizării serviciilor educaționale?
Se poate observa cu ușurință că educația este rezultatul compus al procesului formării educaționale, profesionale, la pachet cu ambalajul în care prezentăm tot acest conținut, caracterul socio-atitudinal.
De curând, s-a finalizat proiectul „Performanță prin educație practică”, derulat la Brașov. Acesta a adus la masa dialogului studenți, alături de profesori și de antreprenori, antrenând astfel concluziile legate de nevoile si ofertele din piața muncii.
Aceasta, nu doar ca o modalitate de sporire a implicării tinerilor în procesul integrării în piața forței de muncă dar și ca un factor care a favorizat dezvoltarea și promovarea oportunităților, atât pentru studenți, cât și pentru angajatori, de a dezvolta aptitudini și competențe de abordare a incluziunii sociale și a dezvoltarii durabile, deci tot un proces educațional.
Din perspectiva expertului pe stagii de practică, am avut oportunitatea de a întâlni și de a vorbi cu sute de studenți. Desigur, concluzia s-a născut inevitabil. Tinerii au nevoie de educație. Dar mai au nevoie de ceva ce nu se găsește în teorie. Au nevoie de mentori, de exemple care să îi inspire și să le arate calea. Întotdeauna, educația a avut înainte-mergători. Acei deschizători de drumuri care ne influențează anumite etape din viață: educatori, învățători, profesori, mentori, etc.
Educatia este foarte importanta deoarece deschide mintea si joaca un rol vital in societatile noastre. De cele mai multe ori, educatia are loc frecvent sub indrumarea educatorilor, dar de la un anumit moment in viata, ne putem educa noi insine.
Dacă vorbim despre rolurile educației, ecuația percepției se modifică considerabil. În primul rând, educația are implicații semnificative în prosperitatea economică a fiecărui individ în parte, a fiecărei comunități, a fiecărei națiuni. Tehnologiile și evoluția lor rapidă modifică mediul de afaceri, procesele de producție și duc concurența de la nivel local la nivel mondial. O forță de muncă bine educată este crucială în lumea contemporană, iar lupta pentru resursele naturale ocupă azi un loc secund, fiind devansată de lupta pentru resurse umane.
Astfel educația a devenit treptat una dintre cele mai mari afaceri la nivel mondial și sectorul privat a preluat o mare parte din responsabilitatea educației pe tot parcursul vieții.
Educația are apoi un rol și implicații culturale esențiale. Rămâne principala cale prin care valorile și tradițiile se transmit din generație în generație, se modelează pentru a reflecta evoluțiile culturale și economice și se ancorează în realitățile sociale contemporane. Un alt rol al educației este cel social. Educația ne oferă oportunitatea de a acumula cunoștințele și de a ne dezvolta atitudinile și abilitățile necesare pentru împlinirea personală ți profesională, educația asigurând astfel stabilitatea și dezvoltarea socială. Valorile pe care se construiește educația în România sunt cele de încredere, echitate, solidaritate, eficacitate și autonomie. Încrederea este o valoare esențială, care definește respectul reciproc și interdependența între toți actorii implicați în educație, de la elev și profesor până la familie și comunitatea largă.
Echitatea înseamnă respectarea dreptului fiecărui elev de a avea șanse egale de acces pentru atingerea potențialului său maxim, indiferent de statutul socioeconomic, de aptitudini sau caracteristici fizice și psihice. Solidaritatea este acțiunea comună, prin care toți membrii și actorii societății formează o comunitate de învățare incluzivă și lucrează împreună, ca egali, în folosul serviciului public de educație. Fiecare parte a demersului educațional este responsabilă pentru a pune în valoare procesul educațional. Aceasta presupune lucrul în echipă, atât în contextul familiei şi comunității, cât şi între unități şcolare naționale, internaționale, cu mediul privat şi de afaceri, pentru îmbunătățirea rezultatelor învățării.
Responsabilizarea în procesul educațional revine fiecărui actor implicat în educație, prin comunicare transparentă şi urmărirea interesului beneficiarilor actului educațional, de la părinte, la profesor, pedagog şi mentor până la liderul educațional, fiecare rol are deplină libertate de acțiune în limitele legii.
Mai sunt multe de pus la punct. Avem nevoie de politici educaționale care să încurajeze șisă atragă tinerii să rîmână în țară, nu să plece, avem nevoie să îi motivăm pe profesori și, avem mare nevoie să susținem familia, baza unei societăți educate.
Nu aș fi vrut să treacă 5 octombrie fără a le arăta profesorilor respectul și susținerea pe care le merită. Și, în completare, înaintea tuturor acestor exemple, să nu uităm că educația vine întotdeauna din cei 7 ani de acasă!
La mulți ani, dragi profesori! La mulți ani, tuturor celor care cred și se implică în educație!
Alexandra Grancea – Presedinte Asociația „Tineri pentru Brașov”
Sursa foto Pixabay