„Însetați de frumusețe”, digieveniment al Clubului de lectură și scriere creativă „Călătorii”
„Însetați de frumusețe”, digieveniment al Clubului de lectură și scriere creativă „Călătorii” – Coord. Prof. Violeta Daniela Nedelcu
Clubul de lectură și scriere creativă „Călătorii” din Școala Gimnazială Nr. 2 „Diaconu Coresi” – Brașov a avut, în anul școlar 2022-2023, 5 activități care s-au concretizat în 7 digievenimente, dintre care ultimele 5 au fost pe baza cărții „Luchian Ochii, sufletul, mâna” de Veronica D. Niculescu:
- „Inscripții – Incursiune în lumile poeziei” (21 Martie-Ziua Poeziei)
- „Mărțișoare, cărțișoare”
- „Exerciții descriptive de interpretare a unui tablou”
- „Însetați de frumusețe”
- „Bolnav, dar neînvins”
- „Exerciții de interpretare a comportamentului unui personaj”
- „Proiect – Interpretări: A privi, a vedea, a înțelege”
Fiecare eveniment s-a constituit ca un miniproiect, cartea Veronicăi Niculescu fiindu-ne context și pretext ce ne-au hrănit imaginația. Elevii au scris, le-am dat feedback, au dezbătut, au corectat și șlefuit, toți dorindu-ne să obținem versiuni cât mai bune ale „lucrului” nostru. Ce au scris de mână au transpus apoi în aplicația Canva, având acum și o carte digitală realizată în BookCreator. https://read.bookcreator.com/OeHHmp6XL3hX8emzY0UKtNroHS22/Mznex6eTTpeP5oh0dzJuhA
Digievenimentul „Însetați de frumusețe” a fost un exercițiu de scriere creativă, elevii având de scris un eseu în care să evidențieze sensurile expresiei: Luchian „era vânător de frumusețe”. Punctele-cheie ale demersului au fost:
– Luchian-copil;
– Trăsăturile și abilitățile lui;
– Aria de interes/Obiectul de interes;
– Citate semnificative;
– Altele (idei, aprecieri, conexiuni)
Dezbaterile noastre au reliefat dragostea pictorului pentru flori, al căror inefabil a fost transpus pe pânză. Elevii au realizat și liste cu florile care apar în picturile lui, astfel observând multitudinea lor. De exemplu, în lista Oanei T. (clasa a VIII-a) apar: crizanteme, garoafe, trandafiri, tufănele galbene, anemone, flori de câmp, gălbenele, gura-leului, maci. Ne-am întrebat împreună și apoi elevii s-au întrebat individual: Ce este frumusețea? Cum poți să o reții? De ce ai vrea să o reții? Și am făcut conexiuni care ne-au dus spre a descoperi și bucuria, și durerea, și recunoștința, și neputința. Citate dense, mustind de semnificații sunt multe în cartea Veronicăi D. Niculescu, dintre acestea: ”A simțit că frumsețea e ceva ce poate fi nu doar văzut, ci aproape prins în mână, ca un fluture care ți se zbate, vioi, între degete și-ți zboară într-o clipă de-acolo, de parcă n-ar fi fost niciodată.”
„…cu florile astea îi aduceți soarele în casă.”
„Voi n-o să muriți” le-a zis anemonelor.
„Ce rămâne dintr-o floare, dacă i se stinge culoarea?”
„A vâna frumusețea” înseamnă, în accepția Iuliei C. (clasa a VIII-a) să urmărești cu atenție lumea din jur, să observi și să descoperi frumosul în orice, chiar dacă nu pare să existe. A remarcat că Luchian a surprins și suferința „din spatele durerii, suferinței și sărăciei.” Antonia P. a văzut în pictor atât „vânătorul de frumusețe”, cât și omul caracterizat de curaj, devotament, pasiune, ambiție și optimism. Ioana B. a descifrat țesătura textului care leagă frumusețea de adevăr: „Nu doar cu ochii vedea, ci și cu mintea, cu gândul, cu sufletul. Acolo i se mutase privirea, în piept.” Și Oana T. a văzut că Luchian era în armonie cu natura și ființele vii din jurul său. Andrei S. (clasa a VII-a) a văzut dragostea pictorului pentru flori și a sesizat că în tablourile lui nimic nu pare a fi aleatoriu.
Lucrul cu textul s-a îmbinat cu privirea unui tablou cu atenție, pentru a descifra ce transmit cuvintele și culorile, în mod explicit și implicit.
Am ales această carte pentru că mi-a plăcut de când am citit-o și m-am gândit că ar fi un material bun pentru a realiza cu elevii activități care să-i îndrume spre cultură. Cu un an înainte, am creat și două RED, urmărind dezvoltarea unor competențe specifice din Programă, resurse-video care pot fi utilizate la clasă:
„Exerciții de interpretare a comportamentului unui personaj” https://youtu.be/s0Bopagj9PY
„Proiect – Interpretări: A privi, a vedea, a înțelege” https://youtu.be/kcRlnjqavJ4
Scrise cu intenția de a face diseminare activităților noastre, aceste rânduri sunt, totodată, o recomandare de a aborda teme ca frumusețea și adevărul, niciodată suficient de profund lucrate, și de a participa la provocările lansate de ”Lecturiada”, care au stat anul acesta sub auspiciile „nevoii de împrospătare”. (conform lui Solomn Marcus).
Webografie:
Solomon Marcus – „Cele 10 nevoi umane fundamentale” https://www.youtube.com/watch?v=zAf4aLA7FMg&ab_channel=DoruNastase
Sursa si imagini: comunicat remis La pas prin Brasov