19 mai 2024

Contact us

„Însetați de frumusețe”, digieveniment al Clubului de lectură și scriere creativă „Călătorii”

 „Însetați de frumusețe”, digieveniment al Clubului de lectură și scriere creativă „Călătorii”

„Însetați de frumusețe”,  digieveniment al Clubului de lectură și scriere creativă „Călătorii” –  Coord. Prof. Violeta Daniela Nedelcu

Clubul de lectură și scriere creativă „Călătorii” din Școala Gimnazială Nr. 2 „Diaconu Coresi” – Brașov a avut, în anul școlar 2022-2023, 5 activități care s-au concretizat în 7 digievenimente, dintre care ultimele 5 au fost pe baza cărții „Luchian Ochii, sufletul, mâna” de Veronica D. Niculescu:

  1. „Inscripții – Incursiune în lumile poeziei” (21 Martie-Ziua Poeziei)
  2. „Mărțișoare, cărțișoare”
  3. „Exerciții descriptive de interpretare a unui tablou”
  4. „Însetați de frumusețe”
  5. „Bolnav, dar neînvins”
  6. „Exerciții de interpretare a comportamentului unui personaj”
  7. „Proiect – Interpretări: A privi, a vedea, a înțelege”

Fiecare eveniment s-a constituit ca un miniproiect, cartea Veronicăi Niculescu fiindu-ne context și pretext ce ne-au hrănit imaginația. Elevii au scris, le-am dat feedback, au dezbătut, au corectat și șlefuit, toți dorindu-ne să obținem versiuni cât mai bune ale „lucrului” nostru. Ce au scris de mână au transpus apoi în aplicația Canva, având acum și o carte digitală realizată în BookCreator. https://read.bookcreator.com/OeHHmp6XL3hX8emzY0UKtNroHS22/Mznex6eTTpeP5oh0dzJuhA

Digievenimentul „Însetați de frumusețe” a fost un exercițiu de scriere creativă, elevii având de scris un eseu în care să evidențieze sensurile expresiei: Luchian „era vânător de frumusețe”. Punctele-cheie ale demersului au fost:

– Luchian-copil;

– Trăsăturile și abilitățile lui;

– Aria de interes/Obiectul de interes;

– Citate semnificative;

– Altele (idei, aprecieri, conexiuni)

Dezbaterile noastre au reliefat dragostea pictorului pentru flori, al căror inefabil a fost transpus pe pânză. Elevii au realizat și liste cu florile care apar în picturile lui, astfel observând multitudinea lor. De exemplu, în lista Oanei T. (clasa a VIII-a) apar: crizanteme, garoafe, trandafiri, tufănele galbene, anemone, flori de câmp, gălbenele, gura-leului, maci. Ne-am întrebat împreună și apoi elevii s-au întrebat individual: Ce este frumusețea? Cum poți să o reții? De ce ai vrea să o reții? Și am făcut conexiuni care ne-au dus spre a descoperi și bucuria, și durerea, și recunoștința, și neputința. Citate dense, mustind de semnificații sunt multe în cartea Veronicăi D. Niculescu, dintre acestea: ”A simțit că frumsețea e ceva ce poate fi nu doar văzut, ci aproape prins în mână, ca un fluture care ți se zbate, vioi, între degete și-ți zboară într-o clipă de-acolo, de parcă n-ar fi fost niciodată.”

„…cu florile astea îi aduceți soarele în casă.”

„Voi n-o să muriți” le-a zis anemonelor.

„Ce rămâne dintr-o floare, dacă i se stinge culoarea?”

„A vâna frumusețea” înseamnă, în accepția Iuliei C. (clasa a VIII-a) să urmărești cu atenție lumea din jur, să observi și să descoperi frumosul în orice, chiar dacă nu pare să existe. A remarcat că Luchian a surprins și suferința „din spatele durerii, suferinței și sărăciei.” Antonia P. a văzut în pictor atât „vânătorul de frumusețe”, cât și omul caracterizat de curaj, devotament, pasiune, ambiție și optimism. Ioana B. a descifrat țesătura textului care leagă frumusețea de adevăr: „Nu doar cu ochii vedea, ci și cu mintea, cu gândul, cu sufletul. Acolo i se mutase privirea, în piept.” Și Oana T. a văzut că Luchian era în armonie cu natura și ființele vii din jurul său. Andrei S. (clasa a VII-a) a văzut dragostea pictorului pentru flori și a sesizat că în tablourile lui nimic nu pare a fi aleatoriu.

Lucrul cu textul s-a îmbinat cu privirea unui tablou cu atenție, pentru a descifra ce transmit cuvintele și culorile, în mod explicit și implicit.

Am ales această carte pentru că mi-a plăcut de când am citit-o și m-am gândit că ar fi un material bun pentru a realiza cu elevii activități care să-i îndrume spre cultură. Cu un an înainte, am creat și două RED, urmărind dezvoltarea unor competențe specifice din Programă, resurse-video care pot fi utilizate la clasă:

„Exerciții de interpretare a comportamentului unui personaj”  https://youtu.be/s0Bopagj9PY

„Proiect – Interpretări: A privi, a vedea, a înțelege” https://youtu.be/kcRlnjqavJ4

Scrise cu intenția de a face diseminare activităților noastre, aceste rânduri sunt, totodată, o recomandare de a aborda teme ca frumusețea și adevărul, niciodată suficient de profund lucrate, și de a participa la provocările lansate de ”Lecturiada”, care au stat anul acesta sub auspiciile „nevoii de împrospătare”. (conform lui Solomn Marcus).

Webografie:

Solomon Marcus – „Cele 10 nevoi umane fundamentale” https://www.youtube.com/watch?v=zAf4aLA7FMg&ab_channel=DoruNastase

Sursa si imagini: comunicat remis La pas prin Brasov

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.