19 aprilie 2024

Contact us

TRAFFIC SNAKE GAME 2019, sau despre cum fiecare elev a reușit să reducă 1 kg de emisii CO2 în doar două săptămâni, mergând sustenabil la școală

 TRAFFIC SNAKE GAME 2019, sau despre cum fiecare elev a reușit să reducă 1 kg de emisii CO2 în doar două săptămâni, mergând sustenabil la școală

Peste 5.000 elevi, din 10 orașe din România, au încheiat de curând cea de-a 6-a ediție națională a campaniei europene TRAFFIC SNAKE GAME (TSG), înregistrând, ca de fiecare dată, rezultate extraordinare. Alături de OSCAR ȘARPELE HOINAR, așa cum este cunoscută campania TSG în România, elevii claselor primare din cele 37 școli participante au contribuit la îmbunătățirea calității aerului și, implicit, a vieții cetățenilor.

Creată pentru a încuraja elevii, părinții și cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru deplasarea la școală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta și cu mijloacele de transport în comun, în defavoarea deplasărilor cu mașina. Activitățile elevilor includ 3 paliere: etapa pre-campanie, campania propriu-zisă și etapa post-campanie, desfășurată la o lună după finalizarea jocului efectiv, pentru a se măsura efectele pe termen mediu și lung.

Datele din toată țara au fost analizate și înregistrate pe site-ul oficial al campaniei (www.trafficsnakegame.eu/romania) de Asociația „Orașe Energie în România”, coordonatorul național TSG.

Ca și în anii precedenți, TSG s-a desfășurat sub egida Săptămânii Europene a Mobilității în perioada 16-27 septembrie 2019, la start fiind înscrise 10 orașe: Bacău, Brașov, Deva, Făgăraș, Mizil, Moinești, Odorheiu Secuiesc, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare și Târgu Mureș.

În România, această campanie a generat în cele 6 ediții economii de peste 55 tone emisii CO2 și peste 370.000 km parcurși sustenabil, implicând peste 55.000 elevi. De departe însă, reușita cea mai mare a campaniei constă în comportamentul responsabil asumat de elevi pe termen lung, aceștia continuând să opteze pentru moduri sustenabile de transport chiar și la o lună după încheierea campaniei propriu-zise.

Astfel, fiecare elev a reușit să înregistreze o economie de aproximativ 1 kg CO2, în doar două săptămâni, alegând să se deplaseze sustenabil. TSG demonstrează în acest fel, cât este de simplu să reducem cantitatea de emisii de CO2, prin opțiuni responsabile, pași mici, determinare și consecvență.

Dacă acțiunile elevilor participanți ar fi replicate la nivel de cartier, oraș, județ, și extinse de la două săptămâni la perioade mai lungi sau chiar permanente, s-ar putea obține efecte majore în privința calității aerului și a vieții cetățenilor. Rezultatele înregistrate de fiecare școală, sau la nivelul fiecărui oraș, pot fi consultate pe site-ul oficial al campaniei.

Campania a pornit din nevoia de a educa elevii în direcția unui transport cu emisii scăzute și de a decongestiona zonele adiacente școlilor, blocate de mașinile care aduc sau preiau elevi. Ulterior, s-au evidențiat beneficiile indirecte:

  • mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii cunosc comunitatea în care trăiesc, explorează mediul înconjurător;
  • deplasându-se pe cont propriu, copiii devin independenți și autonomi, deprind regulile de circulație și învață să anticipeze acțiunile celorlalți participanți la trafic;
  • mișcarea contribuie la atingerea necesarului zilnic de efort fizic recomandat, la o viață activă și sănătoasă;
  • alegerea mijloacelor sustenabile de transport contribuie la prezervarea unui mediu curat, la adaptarea societății la schimbările climatice.

În perioada derulării campaniei, aproape de două ori mai mulți elevi au optat pentru mersul pe bicicletă sau pentru partajarea aceluiași autoturism. Aceste moduri, alături de mersul pe jos sau cu mijloacele de transport în comun, au condus la o creștere a deplasărilor sustenabile cu aproximativ 20% în perioada campaniei, respectiv 26% la o lună după terminarea campaniei, față de nivelul de referință.

Astfel, campania TSG generează economii importante chiar și după finalizare. Pe termen lung, campania țintește spre crearea unei percepții adaptate înțelesului copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mișcare, de calitatea vieții și de independența față de mijloacele de transport motorizat.

Concepută sub forma unui joc „serios” în care elevii obțin puncte dacă se deplasează sustenabil, TSG își propune să schimbe mentalități și comportamente pe termen lung, să promoveze modurile de deplasare ușor poluante ca distractive, dar și să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic sau ineficiența transportului în comun. Astfel, prin joc și joacă, campania TSG sprijină procesul educațional pe baza căruia copiii ajung să facă alegeri responsabile și devin vectori ai dezvoltării comunității în care trăiesc.

Despre TRAFFIC SNAKE GAME

TRAFFIC SNAKE GAME (TSG) are ca principal grup țintă elevii și părinții acestora. Campania constă într-un joc distractiv și ușor de implementat. Pe lângă jocul efectiv, fiecare școală participantă este încurajată să organizeze acțiuni conexe și să educe elevii cu privire la aspecte legate de trafic, mobilitate, mediu și sănătate.

TSG a început ca un mic proiect în Flandra (Belgia), devenind în decursul anilor o campanie la nivel european. Proiectul TRAFFIC SNAKE GAME NETWORK, coordonat în România de Asociația OER, a fost cofinanțat în perioada 2014-2016 prin programul Intelligent Energy Europe al Uniunii Europene. În primii trei ani, campania s-a organizat în paralel în 20 țări europene. După primii doi ani, România a trecut pe primul loc, înscriind cel mai mare număr de școli și elevi, realizând economii importante de combustibili și emisii CO2.

Redactia

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.