9 octombrie 2024

Contact us

Noile reguli care au intrat în vigoare de la 1 iunie pentru domeniul HORECA, ca urmare a relaxării unora dintre restricțiile impuse în criza coronavirusului

 Noile reguli care au intrat în vigoare de la 1 iunie pentru domeniul HORECA, ca urmare a relaxării unora dintre restricțiile impuse în criza coronavirusului

În urma adoptării Hotărârii de Guvern nr. 26 din 28.05.2020 privind propunerea de modificare / completare / relaxare a măsurilor de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 dispuse pe durata stării de alertă, începând cu 1 iunie,  intră în vigoare noi reguli stabilite de către  Comitetul Național pentru Situații de Urgență, bineînțeles  cu respectarea anumitor recomandări făcute de autorități.

Începând cu dată de 1 iunie, se permite prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 4 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite.

Odată cu acest moment vom marca și cele mai mari provocări ale industriei: plata salariilor, a chiriilor, revenirea clienților, sănătatea personalului și a clienților dupa două luni și jumătate care au însemnat o luptă de supraviețuire pentru toți cei din industria HoReCa – una dintre cele mai afectate de această criză.  

Conform studiului de RESTOGRAF cu sprijinul proprietarilor și managerilor de localuri, (cuprinzând 573 respondenți intervievați perioada 11-22 mai 2020; datele fiind colectate prin Google Forms ) cifra de afaceri din acest domeniu s-a redus, în medie, cu 83% față de anul 2019. Astfel 41,1% spun că au înregistrat pierderi de 100%, 21,9% din respondenți spun că cifra de afaceri a scăzut cu 90%, iar 9,6% estimează o scădere de 80%.

Este important de mentionat ca majoritatea respondentilor în cadrul studiului Restograf administrează cel puțin un restaurant (76,8%), iar vechimea medie a localurilor este de șapte ani și jumătate. Dintre acestea, 36,5% sunt restaurante cu o activitate de peste 10 ani, iar 14,4% sunt pe piață de peste 9 ani. Cu alte cuvinte, respondenții sunt profesioniști HoReCa, oameni cu experiență în administrarea afacerii. Niciun respondent nu a înregistrat scăderi mai mici de 20% sau impact pozitiv asupra cifrei de afaceri.

În aceste condiții, peste 50% din respondenți cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019.

Industria HoReCa era un segment în care activau peste 320.000 de angajați, cu un număr mediu de 32,5 înainte de pandemia COVID-19. Dintre aceștia, 27,3% au fost trimiși, în medie, în șomaj tehnic, iar 1,3% au fost disponibilizați. Odată cu redeschiderea localurilor, numărul mediu al celor care se vor întoarce la muncă este de 28,1.

În ceea ce privește banii pentru șomaj tehnic, 20,3% dintre localuri nu au primit încă sumele aferente, iar 59,4% spun că i-au primit în mai mult de 15 zile. Doar 25% din respondenți se declară mulțumiți de măsurile luate de stat.

Odată cu decizia de a închide restaurantele, statul a venit și cu o serie de măsuri care să sprijine industria HoReCa – precum ajutorul de șomaj tehnic sau programul de creditare finanțat de stat, IMM Invest. Majoritatea proprietarilor de restaurante spun însă că aceste măsuri nu sunt suficiente și se declară nemulțumiți (41,7%) și foarte nemulțumiți (33,3%). Pentru programul IMM Invest au aplicat doar 51,4% din aceștia.

În încercarea de a supraviețui, multe restuarante s-au reorientat către sistemul de home delivery, chiar și cele care nu ofereau acest serviciu înainte. Dintre acestea, 52,8% livrează prin intermediul aplicațiilor, în timp ce 48,6% au pus la punct propriul serviciu. În continuare, 36,1% din restaurante nu oferă livrări la domiciliu. Chiar și așa, 91,4% din proprietarii de restaurante spun că afacerea nu se poate susține doar din livrări, iar 98,4% dintre respondenți consideră comisionul plătit către platformele de livrări, ca fiind foarte ridicat (80,4%) și ridicat (18%). Majoritatea sunt nevoiți să plătească un comision de 31-35% (afirmă 39% din respondenți) sau de 26-30% din valoarea comenzii (susțin alți 23,8% din proprietari).

Sursa: comunicat remis La pas prin Brasov

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.